City VS min förort

"Svenskar, afrikaner, araber och zigenare, centraleuropeer, latinos och chilenare. Till skillnad från andra trivs jag faktiskt här - så pass mycket att jag kan säga se och lär."

Genom åren har jag hunnit bo och arbeta på många platser i city, villa- och betongförorter. Det de ställen jag trivts bäst på haft gemensamt är att de alla legat invid tunnelbanenätet, varit heterogent kulturella och framförallt osat gästvänlighet. Dessvärre måste jag räkna bort city från min lista då folket där inne är alltför stressat för att ens kunna avfyra ett leende då man möter dess blick. Jag måste här flika in att jag dessutom, inom det yrke jag arbetar, aldrig stött på så många sjukt otrevliga som jag gjort inne i city. Den enda fördelen jag kan se med att bo där inne är att man alltid är en del av den stora, grå massan och därmed sällan blir igenkänd. Här ute i min förort vet de flesta vem man är, och så länge man sköter sig och respekterar alla runtikring en bemöts man med leenden, ryggdunk och handslag. Är det måhända arbetslösheten här ute som gör att vi har mer tid till att prata med och lära känna varandra?

Amanda:

Jaa jag såg det! Att den var ny, men den är riktigt spännande! =)

Njae egentligen inte, själv kommer jag från en liten liten förort utanför Skellefteå! Är ett rätt så lugnt ställe, förut när jag kanske var 10 var det rätt så mycket droger och sånt där, men det är inte så mycket sånt där längre, så vitt jag vet :)

Ingeborg:

Hmm... Jag vet ju inte riktigt vilken föfort du är ifrån, men det där med se och lär funkar ju. Mångkulturellt liksom...

2007-11-14 @ 09:43:15
URL: http://brutalchoklad.blogg.se
M:

vilken förort e det du bor i ?? nyfiken..

2007-11-14 @ 21:54:03
URL: http://stickitup.blogg.se
NAZANIN:

svar: jo, du var faktiskt inte den första som sa det.. jag la också märke till det. ha en bra dag :)

2007-11-15 @ 16:47:12
M:

inte direkt, bor i en liten stad som är otroligt lugn. det enda är väl att det är mkt stölder & droger här men det finns inga gäng eller nån segrigering. alla är för sig själva och ingen är nog särskilt rädd här heller för att gå ut om kvällarna.

2007-11-16 @ 00:09:55
URL: http://stickitup.blogg.se

Kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig!

URL:


Kommentar:

Trackback