En salig röra

Som liten då jag huserade i en annan, något mer respekterad så kallad villaförort var jag en av de där ungarna som hade en regel hemifrån som sade att jag inte skulle umgås med ungar från andra kulturer. Det var egentligen ingen big deal då det sällan syntes till någon utländsk på orten och rasism var väl egentligen inte bakgrunden, faktum var att våra föräldrar var okunniga och smårädda. När vi kom upp ett par klasser och då ett gäng år hade passerat förändrades allt en smula. Vid tiden för högstadiet / gymnasiet började ungdomar från kranskommuner titta in och helt plötsligt blandades vi alla i en salig röra - svenskar, afrikaner, araber, turkar, iranier, bosnier - you name them. Då flera av oss växte upp under den regeln jag tidigare nämnde kände vi oss manade att hålla samman vad som än hände. Det var på något sätt som om vi inte utvecklat egna åsikter med åren, istället tog vi våra föräldrars åsikt och drog ut dem till en extrem. Gäng bildades och jag kom på något vis att hamna i ett stort, grabbigt gäng vars största intressen var att dricka hembränt, lyssna på vitmaktmusik, snusa världens största prillor, heila nere i centrumet och marschera runt i ett par storlekar för stora kängor till uppvikta jeans. Om helgerna var det slagsmål med alla sorters tillhyggen, folk beväpnade sig med yxor, skruvmejslar och knivar för att "få respekt". Grabbarna började åka in i häkten, ungdomsvårdsskolor och fängelser. Vissa knullade fram ungar som kom att döpas till något i stil med Engelbrekt, Viking eller Tor. Med tiden kom jag att lämna gänget, det hade egentligen aldrig varit något annat för mig än ett dåligt umgänge. Mina föräldrar hade nog inte i sin vildaste fantasi kunnat tänka att den fåniga regel de en gång satte kunnat utvecklas till något sådant här. Bråkstake vore ett malplacerat ord i en mening om mig. Jag har dessutom aldrig varit och kommer aldrig att bli någon rasist.

Mig veterligen skulle en rasist aldrig våga bosätta sig i min förort, här lever alla ännu en gång i en salig röra. Vi röker vattenpipa med persikosmak, spelar djembetrummor, grillar en och annan gris, ser couscous som potatisens ersättare, dansar salsa, bär blingbling i massor, smaskar på turkisk konfekt, brudar tokförlänger håret och solar huden till läder, vi dricker tequila från Tanzania i små plastpåsar (de är förpackade på det viset, varför vet jag inte), leker lekar som heter saker i stil med "buffalo", kallar varandra för "brushaaan", röker på och gör en jävla massa hyss tillsammans.

Hampus:

Hehe :) Förstår det! Men hoppas snön kommer till din stad med! :) Vore kul! Alla ska ha SNÖ!

Amina:

haha ja nu när du säger det så ser det faktiskt ut som sedelbuntar....lustigt

2007-11-11 @ 00:52:31
URL: http://aminatheresa.blogg.se
Tobias:

Svar: tack :) det står h&m så då är det H&M :D

2007-11-11 @ 01:00:46

Kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig!

URL:


Kommentar:

Trackback