Fint respektive fult

De flesta förorter jag känner till är i folkmun uppdelade i två delar; den fina respektive den fula. Det är olika från förort till förort vad som skiljer de tu sidorna åt, men alltsom oftast handlar det om ett pendeltågs- eller tunnelbanespår. Precis så är det även här ute i min förort; någon jävel har präntat in i våra huvuden att den norra anses vara finare än den södra sidan. Centrum anses vara neutralt, ett slags ingemansland.

Efter vidare eftertanke har jag kommit underfund med att det här med "fint" respektive "fult" ofta grundar sig i bland annat hur mycket spring och ungdomar (pensionärer ger pluspoäng) det är i området samt hur mycket växter det är kring husen (betong ger minuspoäng, det vet ni mycket väl).

Som jag tidigare nämnt bor jag i ett trevåningshus uppe på en höjd vilken råkar räknas till det fina området just här. Med tanke på att lägenheterna till stor del är treor har jag "tur" att vara den enda ensamstående som ännu inte nått upp till medelålder i mina kvarter. Annars bor här mest svenska pensionärer, mindre barnfamiljer och gifta medelålders par från alla möjliga länder. Såvida de inte är ute på balkongen för att klaga på min höga musik eller för att själva ta en cigg är det sällan jag ser dem, speciellt då majoriteten häruppe använder sig av persienner - dag som natt. Om somrarna anordnar dock bostadsföreningen stora grillfester strax utanför min balkong, intill ungarnas lekplats, och det är i princip då vi grannar ses. Det bjuds på mat, dryck och snacks av alla de slag och en inhyrd trubadur lirar låtar på sin gitarr som får oss alla att stämma upp i allsång.

På den södra sidan av tunnelbanespåret står höghusen vilka har många mindre lägenheter att bjuda på. Där uppe bor och håller många ungdomar till, däribland ett stort gäng polare till mig - de flesta av dem från Somalia och Bosnien. Många är rädda för den södra delen då stora gäng har haft som hobby att om nätterna lura i buskar för att sedan överfalla, råna och misshandla. Jag talar tråkigt nog av erfarenhet då jag säger att många oskyldiga människor råkar illa ut. Konstigt nog har alltför många varit en hårsmån från döden då både kroppspulsådror och kroppsdelar skurits av, men samtidigt som de elaka går fria väljer media att inte berätta för allmänheten. Det som händer här ute är kanske inget folk ska få veta av?

Alex:

Får man ge en vild gissning på vilken förrort det kan handla om? :P tror att det är i krokarna runt antingen hässelby eller neråt, runt hagsätra/farstahållet, är jag ute och cyklar? :P

Förortsbo:

Alex: Angående din gissning så är du inte helt ute och cyklar då de förorter du nämner alla ligger längs med den gröna linjen - och så gör även min förort.

2007-11-13 @ 20:04:45
URL: http://forort.blogg.se

Kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig!

URL:


Kommentar:

Trackback