Kollektivtrafik

Visst finns det människor här ute som aldrig skulle våga sig på eller för den delen komma på tanken att köra en bil utan att inneha ett körkort. Såvida de inte knallar tar dessa människor sig fram med hjälp av kollektivtrafiken. Här ute i min förort och dess omgivning har vi både busshållplatser och en tunnelbanestation, och via dem tar jag mig dag som natt från punkt A till punkt B. Jag har investerat i ett SLkort, vilket inte hör till vanligheterna bland de jag känner. Många tar sats och hoppar smidigt över spärrarna till tunnelbanan, andra drar runt på en barnvagn dagarna i ända för att åka gratis på bussarna. "Att åka fast en eller två gånger per år är fan så mycket billigare än att köpa ett sådant där kort var månad."

På tal om bussarna finns det vissa saker som är mer regel än undantag när det gäller dem härute; först och främst är de flesta röda och från nittiotalets början, här ropar ännu busschaffören ut stationerna, sätena är sönderpillade (ibland finns de inte ens), ryggstöden är nedklottrade i stil med "Elin @ PEA" eller "Ring mig på 0736XXXXXX om du vill knulla", rutorna bär spår av vaxade frisyrer och därtill får vi inte heller missa de obligatoriska fröskalen som ligger utspridda över golvet.

Jag har provat på de där melon-, pumpa- och solrosfröna jag med, men de är på tok för salta för mig.


Gladys:

Jag antar att du bor i sthlm, men vart någonstans i sthlm?

Förortsbo:

Det stämmer att förorten är en förort till just Stockholm, vilket man naturligtvis förstår då jag skriver om Stockholms Lokaltrafik. Resten låter jag vara osagt; kanske går det med tiden att utröna var jag håller hus :)

2007-11-11 @ 04:03:44
Natta:

Det kommer från accessora har jag för mig. klicka in på henne o kolla.

2007-11-11 @ 09:13:45
URL: http://naaatha.blogg.se
Ellen:

Hejdär! Hittade precis din blogg, och fan blev ju smått besatt av att läsa allting, trots att jag egentligen ska möta min bästa kompis nu. Tycker att det är en jävligt bra idé att skriva om förortsfördomar mm. Ha det bra!

2007-11-11 @ 10:06:17
Elin [ n e v n a r i e n ]:

Hehe, jag vet, det var det som var meningen :) Jag ville inte göra henne vackrare eftersom hon redan var det, utan ville bara göra om henne för att testa mina kunskaper lite ^^

2007-11-11 @ 10:06:32
URL: http://nevnarien.blogg.se/
isabella:

visst var det kul att läsa?? man sitter lixom och småfnittrar..

2007-11-11 @ 10:36:52
Anna:

Körkort visst kör folk utan kör kort vet t o m en mamma som skjutsade barn utan körkort!! O tro inte hon var en lodis utan hade ett akademiskt yrke. Ja man upphör aldrig att förvånas.

Tänk vad billiga SL kort skulle vara om alla som åkte med SL köpte kort!

2007-11-11 @ 10:48:57
www.annawintour.blogg.se:

du har en jättebra blogg

2007-11-11 @ 11:04:03
URL: http://www.annawintour.blogg.se
caroline:

man slutar aldrig att förvånas ...

2007-11-11 @ 12:38:50
URL: http://carolinkonraadsson.blogg.se
Förortsbo:

Caroline: Jag känner likadant, därför känner jag mig också manad att skriva om det.

Anna Wintour: Tack! Det verkar som om min blogg fångar intresse och att många känner igen sig.

Anna: Även om det kanske inte låter så är folket här ute ifrån samhällets alla olika skick, även jag känner till akademiker som plankar.

Ellen: Vad kul att höra! Ha det bra du med. Jag hoppas på att jag kan fortsätta fånga ditt intresse.

2007-11-11 @ 13:08:00
URL: http://forort.blogg.se

Kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig!

URL:


Kommentar:

Trackback